Νέο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της Β΄ Φάσης του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής (ΨΔΑ)
Τρίτη, 4 Νοεμβρίου 2025
Θέμα: Νέο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της Β΄ Φάσης του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής (ΨΔΑ)
Με κοινή ανακοίνωση τύπου το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών (ΥΠ.ΕΘ.Ο.) και η ΑΑΔΕ έδωσαν στη δημοσιότητα το νέο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της Β΄ Φάσης του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής (ΨΔΑ), καθώς εξαιτίας τεχνικών προβλημάτων και πολυπλοκότητας των απαιτούμενων διαδικασιών οι αρχικές καταληκτικές μετατέθηκαν σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα.
Συνεπώς, με την παρούσα Εγκύκλιο επιχειρείται να αποσαφηνιστεί, αφενός το ήδη ισχύον καθεστώς της Α΄ Φάσης εφαρμογής του μέτρου και αφετέρου να εξειδικευτούν τα νέα χρονικά ορόσημα και οι υποχρεώσεις ένταξης στη Β΄ Φάση του. Σε αυτό το πλαίσιο, επισημαίνονται τα εξής:
Α΄ Φάση υλοποίησης του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής (ΨΔΑ)
Αφορά στις βασικές λειτουργίες ψηφιακής έκδοσης & διαβίβασης δελτίων αποστολής στο “myDATA” και επιμερίζεται σε 2 περιόδους υλοποίησης. Στην 1η περίοδο εφαρμογής του μέτρου εντάχθηκαν τόσο οι μεγαλύτερες ή μεσαίες – βάσει τζίρου – επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα για τη χρήση του 2022 άνω των 200.000 και έως 5.000.000 ευρώ όσο και συγκεκριμένες επιχειρήσεις χονδρικού εμπορίου, βάσει του ΚΑΔ δραστηριοποίησής τους και ανεξαρτήτως του καταγεγραμμένου για το 2022 τζίρου τους. Και οι δύο προαναφερθείσες κατηγορίες επιχειρήσεων είχαν τη δυνατότητα προαιρετικής διαβίβασης στο myDATA των δεδομένων τους, ενώ από 2/6/2025 η διαβίβαση κατέστη υποχρεωτική για τις εν λόγω επιχειρήσεις. Στη 2η περίοδο εφαρμογής της Α΄ φάσης εντάσσονται και οι υπόλοιπες, πέραν των προαναφερθεισών, μικρότερες επιχειρήσεις (τζίρος 2022 κάτω των 200.000 ευρώ), οι οποίες μέχρι και την 30ή/11/2025 θα μπορούν να εκδίδουν και να αποστέλλουν προαιρετικά τα ψηφιακά παραστατικά τους στο myDATA. Ωστόσο, από τη Δευτέρα 1/12/2025 οι συγκεκριμένες ενέργειες αποκτούν υποχρεωτικό χαρακτήρα και για τις μικρότερες επιχειρήσεις.
Σε συνέχεια των παραπάνω επισημαίνεται πως η Α΄ Φάση αφορά μόνο στη ψηφιακή παρακολούθηση της διακίνησης αποθεμάτων, δηλαδή αφορά μόνο εμπορεύματα και πρώτες ύλες που διακινούνται με σκοπό την πώληση και καμία άλλη ενέργεια/διαδικασία της επιχείρησης που δεν σχετίζεται με πώληση (π.χ. διακίνηση από μία εγκατάσταση σε άλλη, παροχή υπηρεσίας κ.α.). Τονίζεται πως η επισυναπτόμενη ανακοίνωση τύπου της ΑΑΔΕ & του ΥΠ.ΕΘ.Ο. για το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της Β΄ Φάσης του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής, δεν επηρεάζει σε καμία περίπτωση την υποχρέωση ένταξης μέχρι και την τελευταία ημέρα του Νοεμβρίου των ανένταχτων μέχρι στιγμής στην Α΄ Φάση του μέτρου μικρότερων επιχειρήσεων, καθώς από 1/12/2025 αυτό καθίσταται υποχρεωτικό.
Β΄ Φάση υλοποίησης του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής (ΨΔΑ)
Αναφέρεται στη ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης, φόρτωσης/μεταφόρτωσης, παραλαβής/παράδοσης, ποιοτικού/ποσοτικού ελέγχου των αγαθών και δίνει τη δυνατότητα προαιρετικής διαβίβασης δεδομένων στη ψηφιακή πλατφόρμα “myDATA” για το διάστημα από 1/12/2025 έως 30/4/2026, ενώ από 1/5/2026 ολοκληρώνεται και η Β΄ Φάση του μέτρου και ως εκ τούτου το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής αποκτά υποχρεωτικό χαρακτήρα για το σύνολο των επιχειρήσεων.
Εξαιρέσεις – Μη υποχρεωτικότητα Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής (Α. 1122/2024)
· Τα Φυσικά πρόσωπα που διακινούν αποθέματα ευκαιριακά και ως παρεπόμενη απασχόληση, εφόσον το εισόδημα που αποκομίζουν από τις συγκεκριμένες συναλλαγές δεν υπερβαίνει τις 10.000 ευρώ ετησίως.
· Οι διακινήσεις αγαθών μέσω δικτύου συνεχούς ροής, όπως οι διακινήσεις φυσικού αερίου, νερού, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας.
· Η διακίνηση παγίων (υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακινούνται με σκοπό την πώλησή τους) και λοιπού κινητού εξοπλισμού κάθε είδους, σε περίπτωση μεταφοράς της επαγγελματικής εγκατάστασης της επιχείρησης.
· Η διακίνηση αποθεμάτων εντός της ίδιας εγκατάστασης της επιχείρησης ή μεταξύ επαγγελματικών εγκαταστάσεών της, οι οποίες απέχουν έως και 10 χιλιόμετρα μεταξύ τους.
· Η διακίνηση ανταλλακτικών παγίων για αποκατάσταση βλαβών στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης, όπως και εκείνη που αφορά ανταλλακτικά για τη συντήρηση και επισκευή δικτύων (π.χ. ύδρευσης & αποχέτευσης, διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, δίκτυο αυτοκινητοδρόμων).
· Οι επιχειρήσεις παραγωγής κεραμικών τούβλων και κεραμιδιών.
· Η διανομή πανεπιστημιακών συγγραμμάτων, όπως επίσης και η δωρεάν διανομή διδακτικών βιβλίων σε δημόσια σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
· Η διακίνηση εφημερίδων και περιοδικών προς τις εταιρείες παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών/ταχυδρομεία ή απευθείας προς τους συνδρομητές από τις επιχειρήσεις έκδοσης ή διακίνησης των συγκεκριμένων ειδών, καθώς και η διακίνηση προς τους εφημεριδοπώλες.
Τα προβλεπόμενα σε περίπτωση μη έκδοσης παραστατικών διακίνησης πρόστιμα ανά φορολογικό έλεγχο ανέρχονται στα 500 ευρώ (για απλογραφικά βιβλία) και 1.000 ευρώ (για διπλογραφικά βιβλία).
Τέλος, δίνεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις λιανικής που διακινούν προϊόντα μέσω ταχυδρομείων και ταχυμεταφορών να καλύπτουν την υποχρέωση έκδοσης Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής τοποθετώντας σε εμφανές σημείο του δέματος την εκδοθείσα απόδειξη Λιανικής.
Συμπερασματικά: Οι μικρότερες βάσει τζίρου επιχειρήσεις (κάτω των 200.000 ευρώ για τη χρήση του 2022) έχουν μπροστά τους 2 καταληκτικές ημερομηνίες για το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής: α) Όσες μέχρι στιγμής δεν έχουν ενταχθεί στην Α΄ Φάση θα πρέπει να το πράξουν έως 30/11/2025 (από 1/12/2025 εκκινεί η υποχρέωση ψηφιακής έκδοσης των παραστατικών διακίνησης και διαβίβασης των δεδομένων) και β) οι προαναφερθείσες μη ενταχθείσες αλλά και όσες έχουν ήδη ενταχθεί στην Α΄ Φάση επιχειρήσεις υποχρεούνται έως 30/4/2025 (ολοκλήρωση και της Β΄ Φάσης) να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες, καθώς από 1/5/2026 και μετά το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής καθίσταται υποχρεωτικό για όλες ανεξαιρέτως τις επιχειρήσεις.